טיפול המתבצע מעבר לתסמינים והגורמים לבעיות הפיסיות, מתאפשר באמצעות עבודה ברמה האנרגטית, ולא ברמה הפיסית. לפי החשיבה המזרחית, נשימה היא הדרך העיקרית באמצעותה ניתן להזרים אנרגיה לגוף. מטפלים בשיטת הצ'י קונג מחלצים אנרגיה מהנשימה ומאחסנים אותה בבטן התחתונה, לשם שיפור המצב הפיסי של המטופל.

טראומה פיסית, מתחים וחיים הכרוכים בישיבה ממושכת, גורמים להתפתחות חסימות ואזורי מתח בגוף באופן שאינו מודע המצטבר לאורך השנים בעיקר באזור הבטן. אנרגיה אינה מסוגלת לזרום דרך מתח ובכך נמנעת מהגעה למאגר הבטן התחתונה.

בסופו של דבר, החסימות במסלולי האנרגיה גורמות לתפקוד לקוי של האיברים. מחלות ותשישות נחשבים שלא בצדק כתוצאה בלתי נמנעת של הזדקנות, אך למעשה הן תוצאת צריכת אנרגיה חסומה, או רעלים מצטברים. שימור האנרגיה הפנימית, פיתוחה ושליטה רצונית בה, מאפשרים ריפוי.

שיטות הצ'י קונג מבוצעות בשימוש בנשימה להרחבת ופיתוח אנרגיה פנימית, וחיסול חסימות בדרך האנרגיה לבטן התחתונה. השיטות משתמשות במוח לבניית שליטה באנרגיה. קיימים סוגי צ'י קונג רבים, הכוללים סטים מיוחדים של תנועות ומנהגים נפשיים שמטרתם ליצור, לגבש, להגדיל ולשלוט באנרגיה.

שילוב תנוחות פיסיות, טכניקות נשימה והתמקדות כוונות

ניתן לסווג את הצ'י קונג כשיטות תרגול לחימה, שיטות רפואיות או רוחניות. כל הסגנונות משותפים וכולם כרוכים בתנוחה, בין אם בתנועה נו עמידה. טכניקות נשימה ומיקוד נפשי מגבירות את הצ'י, אחרות מפיצות אותו, משתמשות בו לטיהור וריפוי הגוף, מאחסנות אותו או פולטות צ'י על מנת לסייע בריפוי.

הסגנונות הפנימיים משתנים מסגנונות רכים כגון טאי צ'י, לסגנונות חיצוניים נמרצים כמו קונג פו. יחד עם זאת, התנועות העדינות האיטיות של רוב צורות הצ'י קונג ניתנות להתאמה בקלות, ואפילו נכים יכולים לתרגל אותם, וכל האנשים בכל קבוצות הגיל.

בדומה לכל מערכת בריאות אחרת, צ'י קונג אינו תרופת פלא, אך הוא בהחלט תרגול בריאות יעיל ביותר. זוהי צורה חשובה של רפואה משלימה חלופית.

צ'י קונג יוצר מודעות לממדי השפעות ההוויה, היות ואינו חלק מתוכניות אימון מסורתיות. רוב התרגילים אינם כרוכים בשימוש במערכת מרידיאנים או דיקור, ואינם מדגישים את חשיבות הוספת כוונת הנפש וטכניקות נשימה לתנועות פיסיות. כאשר ממדים אלו מתווספים, יתרונות הפעילות הגופנית גוברות באופן אקספוננציאלי.

התנועות העדינות הקצביות של צ'י קונג מפחיתות את הלחץ, בונות כושר גופני, מגבירות את החיוניות ומשפרות את המערכת החיסונית. בנוסף, התרגול משפר את תפקוד הלב וכלי הדם, הנשימה, מחזור הדם, מערכת הלימפה ותפקוד העיכול.

אנשים המתרגלים צ'י קונג בקביעות מוצאים שהתרגול מסייע להם להשבת החיוניות הצעירה, שומר על בריאותם גם בגיל מבוגר ומסייע להתאוששות מהירה ממחלה. מחקר מדעי מערבי מאשר כי התרגול מפחית יתר לחץ דם ושכיחות הנפילות באוכלוסייה המבוגרת. אחת מהתופעות ארוכות הטווח החשובות יותר הן שצ'י קונג משחזר את החיבור בין הגוף, הנפש והנשמה.

בנוסף כדאי לקרוא על:

צ'י קונג – הבנת השיטה וטכניקות התרגול

טאי צ'י כטיפול בתנועה - מאמר במגזין אימגו

היבטים רפואיים של צ'י קונג